onsdag 8. april 2009

Jordskokksuppe

Oppskriften jeg tok utgangspunkt i var ikke helt etter min smak, og jeg er litt usikker på hva de eksakte målene ble. Jeg skal legge ut eksakt oppskrift neste gang jeg lager denne suppa...utrolig god suppe.

300 gram skrellet jordskokk
1/4 grønnsaksbuljongterning eller ca. 0,75 ss grønnsaksfond på flaske
1 dl melk (+ litt ekstra om du ønsker)
1 dl kremfløte (+ litt ekstra om du ønsker)
1 ts salt og pepper
25 gram smør

Skrell jordskokk og hakk i mindre biter. Kok den sammen med grønnsaksfond, melk og fløte til den blir mør, det tar cirka 20 minutter om jeg husker riktig. Den skal være bittelitt fastere enn en kokt potet. Ha alt i en blender sammen med smøret. Ha tilbake i gryta og tilsett litt mer fløte/melk til du får passe suppe konsistens + salt og pepper. Varm opp suppa.

Ingen kommentarer: