søndag 10. januar 2010

Små grove kjeks med frø

Jeg er ikke spesielt glad i oppskrifter som sier "kjevle ut til en svært tynn leiv"..synes aldri jeg får det skikkelig til. Men denne deigen var svært lett å kjevle ut, og jeg må si meg fornøyd med det endelige resultatet. Jeg serverte kjeksene med oliventapenade..mmm. Oppskriften gir rundt 80 små kjeks.

3 dl lunkent
4 ss olivenolje
1/2 pakke gjær
1 ts salt
180 gram sammalt hvete grov
60 gram grovt rugmel (eller blanding av fint og grovt)
180 gram hvetemel
1 ts bakepulver
eggehvite til pensling
sesamfrø, solsikkefrø, gresskarfrø, linfrø til å drysse kjeksene med

Bland lunkent vann og gjær. Tilsett mel, olje, salt og bakepulver. Elt til en smidig deig. La den heve i cirka en time. Elt deigen lett på bakebordet og del den i 3 emner. Kjevle ut hvert emne til en svært tynn leiv og skjær ut firkantede kjeks, cirka 5x5 cm. Legg de på stekeplater dekket med bakepapir. Prikk dem med en gaffel. Pensle med sammenvispet eggehvite og dryss med frø. Stek ved 200 grader i 10-12 minutter. Avkjøl på platen.

Kilde: under valnøttreet

Ingen kommentarer: