fredag 1. januar 2010

Bønnesalat med ovnsbakte grønnsaker

Jeg liker ikke aubergine. Punktum. Eller.. etter å ha spist denne salaten skal jeg vurdere å skifte mening. Det var faktisk ganske så godt. Første gang jeg laget salaten dryppet jeg over litt vinaigrettdressing. Ikke optimalt. Neste gang dryppet jeg over litt olivenolje med basilikum (fra Oliviers) og litt urtekrydder (også fra Oliviers). Det gjorde virkelig susen.

1 porsjon
200 gram småtomater
1/2 aubergine
1/2 - 1 boks store hvite bønner (eller legg hvite bønner i vann kvelden før og kok de i 40 minutter (da ble de på grensen til overkokte, men slik liker jeg de)
1 liten rødløk
50 gram fetaost i biter (kan sløyfes)
flaksalt og sort pepper
olivenolje
(basilikumolje og urtekrydder)

Varm ovnen til 195-200 grader. Fordel tomater, aubergine i store biter og rødløk i båter i en form. Drypp med olje og dryss med salt. Stek i 25-30 minutter. Avkjøl.

Skyll bønnene (om du bruker boksebønner). Ha de i en bolle. Rør inn de ovnsbakte grønnsakene. Dypp med olivenolje (basilikum er en vinner) og dryss med salt og pepper eller urtekrydder. Bland inn fetaost om ønskelig.

Ingen kommentarer: