tirsdag 15. september 2009

Energibarer

En oppskrift uten sukker (dog søtet med honning da...). Oppskriften er oversatt fra engelsk. De koppene jeg brukte var mellom 2,25 og 2,5 desiliter. En dag regner jeg kanskje om oppskriften til gram, men inntil videre får dette duge.

2 kopper havremel (jeg brukte havregryn og puttet de i foodprocessoren..da blir det vel havremel?)
1 kopp hakkede mandler (jeg brukte 2/3 mandler og 1/3 hasselnøtter). Bruk foodprocessoren om du vil ha finere biter.
1 kopp kokosmasse (usøtet)
1/2 kopp hvetekim (jeg antar at wheat germ er hvetekim)
2/3 kopp honning
1,5 ts vaniljeekstrakt (jeg brukte vaniljepulver, som er usøtet)
1,5 kopp tørket frukt (jeg brukte aprikos, tranbær og rosiner)

Varm ovnen til 180 grader. Bland havremel, mandler og kokosmasse og legg det på en bakeplate. La det stå i ovnen i 10 - 12 minutter. Rør noen ganger underveis. Reduser varmen til 150 grader. Bland havremel, mandler og kokosmasse miksen med honning, vanilje og tørket frukt. Ha dette i en form på 20x30 cm. Press blandingen tett sammen i forma. Sett i ovnen og stek i 25-30 minutter. Avkjøl i 2-3 timer før du kutter i passe biter. Oppbevares i fryseren.

Ingen kommentarer: