lørdag 12. september 2009

Majones

Dette er vel noe alle kan, så oppskrift er nok overflødig. Men fremgangsmåten derimot..den er genial!

1 egg
2,5 dl olje (jeg bruker rapsolje)
1 ts sennep
1 ts sitronsaft
1 ts hvitvinseddik
salt og pepper

Sørg for at alle ingrediensene har romtemperatur. Ha olje i et litermål og ha i egget. Sørg for at eggeplommen er hel. Sett så stavmikseren på eggeplommen og start mikseren. Et minutt senere er majo'en ferdig! Noen ganger er det vanskelig å få oljen temperert, med resultat at det hele blir en rennende "saus". Jeg må innrømme at jeg har juksa litt og varmet oljen i mikroen noen ganger (15-20 sekunder på medium varme). Sikkert ikke smart, men da blir det iallefall majones!!

Jeg for min del lager den av bare egg, olje og salt/pepper og smaksetter med litt aromatkrydder. Så deler jeg den i tre skåler - tilsetter hvitløk i den ene, karrikrydder i den andre og chilikrydder i den tredje. Sørg for å lage majo'en dagen før du skal bruke den.

Kan også brukes til å lage eggesalat. Bland i en passe mengde sennep (jeg har brukt grov sennep, da det var det jeg hadde i skapet, og det ble veldig godt). Bland inn passe mengde egg.

Ingen kommentarer: