søndag 30. mai 2010

Tomatsuppe

Jeg hadde ikke ingrediensene til suppa jeg vanligvis lager, så da tok jeg en tur innom bloggen til Trine; der var det råd å finne.

3 sjalottløk, hakket
litt hakket rød chili (jeg tok kanskje 1/3 fersk chili)
olje til å steke i
2-3 ss chilisaus
1 boks hermetiske cherrytomater eller andre gode hermetiske tomater
1-2 store ferske tomater i biter
4 soltørkede tomater, hakket
5 dl vann og 1 grønnsaksbuljongterning (jeg brukte buljong med persille og hvitløk)
1 ss hakket frisk basilikum
salt, pepper og sukker til å smake til

La sjalottløk og chili surre i oljen til løken er myk. Tilsett chilisaus, hermetiske tomater og soltørkede tomater. La blandingen koke til nesten all væsken har fordampet. Tilsett ferske tomater, vann, buljongterning og frisk basilikum. La det koke cirka 10 minutter. Kjør suppen glatt med en stavmikser. Smak til med salt, pepper og sukker. Server med pasta om du spiser det. Eller kjøttboller og kikerter (jeg digger kikerter i tomatsuppe).



Kilde: Trines Mektige matblogg

1 kommentar:

swimzy sa...

Denne tomatsuppa skal absolutt prøves ut!